mandag, november 10, 2014

Et arrangement og en øjenåbner


Jeg fik en invitation til et arrangement om bæredygtighed og fødevarer arrangeret af Knorr. Bæredygtighed og gode råvarer skal spille en større rolle i danskernes madkultur. Det er vi mange, der er enige om.

Indbydelsen fik mig til at granske mine fordomme om tørrede madvarer, og at de skulle være mindre sunde. Nu er jeg meget klogere. Vi spiser jo masser af tørrede produkter, tænk bare på ris, pasta og mel. Tørring er en skånsom konserveringsmetode til fx tomater, og vitaminerne bliver stort set bevaret – og indholdet af mineraler og fibre er uændret. Tørrede fødevarer har også den fordel, at holdbarheden er lang, og at transporten er meget billigere (der går 20 kg tomater til et kg tomatpulver). Zitta Ipsen, der er Marketing Manager hos Knorr, fortalte om, hvordan Knorr samarbejder med lokale landmænd og producenter i hele verden om dyrkning og forarbejdning af bæredygtige grøntsager. Afstanden fra mark til fabrik er aldrig er over 150 km. Det holder råvaren frisk og reducerer CO2-udslippet til transport.

Til sidst fik vi tapas lavet af en dygtig kok og tilberedt af bæredygtige ingredienser: Lasagne og to typer tomatsuppe (med rød peber og cayenne – og med mascarpone). Det var lækkert!

Jeg er vokset op i en familie med mange husholdningslærere, og sund mad og madkultur har intereseret mig, siden jeg var teenager. Velsmagende, ernæringsrigtige og klimavenlige måltider er noget, der står mit hjerte nær, og jeg kan sagtens se, at som livet er i dag i mange familier, er det umuligt at stå i køkkenet i timevis. Derfor er jeg glad for, at et firma som Knorr tænker bæredygtighed og sundhed ind i deres produktion.