torsdag, maj 22, 2014

En fantastisk roman af Kate Atkinson

Jeg er fuldstændig opslugt af en roman, som jeg er næsten færdig med at læse. For nylig hørte jeg om den engelske forfatter Kate Atkinson for første gang og så, at hun har skrevet en ny og meget rost roman, som jeg bare måtte læse. Og hun har tryllebundet mig med 'Liv efter liv', en familiesaga, der er dyb, morsom og rørende. The Guardian skriver, at romanen er hendes mest ambitiøse og gribende værk til dato.

Jeg synes, den er enestående. Forfatteren har sin helt egen stil, som jeg ikke har set andre steder. Bogen starter med et mord (men det er ikke en krimi), hvorefter vi springer tilbage i tiden til en kold vinteraften i 1910, hvor Ursula Todd bliver født og indleder et liv, som bliver mildest talt usædvanligt. For mens hun vokser op, så dør hun også gentagne gange på mange forskellige måder. Kate Atkinson tager os med på en svimlende og opfindsom litterær rejse og videregiver budskabet om, at der selv i livets mørkeste øjeblikke findes glimt af lys.

Kate Atkinson er en af Englands bedst sælgende forfattere, og 'Liv efter liv' er solgt til udgivelse i 26 lande. Romanen er blevet kåret som en af årets 10 bedste bøger af New York Times – og som årets roman af Goodreads medlemmer i kategorien ’historisk fiktion’ 2013.