torsdag, april 12, 2012

Himmelsk bryllupsdag


Jeg kan lige så godt indrømme med det samme, at jeg havde forestillet mig, at Jensens Bøfhus var lidt lige som at være til fodboldlandskamp, hvor det bare er bøfferne, man hepper på. Sådan var det ikke, og man pifter heller ikke på tjeneren – eller 'chefværten', som det hedder.

Men jeg var nysgerrig, fordi den gamle slotskro i Hillerød for nylig er blevet indlemmet i Jensen-imperiet, og i lang tid har jeg forsøgt at overtale Monsieur, som er husets absolut førende madsnob. Og siden det nu var vores bryllupsdag, havde han forbarmet sig og chevaleresk afbestilt den romantiske gourmetrestaurant ved den lille skovsø til fordel for konceptspisningen, selv om han nok helst ville have gennemført eksperimentet inkognito.

Den lidt kedelige og gammeldags slotskro var blevet shinet op til et rigtig flot og indbydende sted – moderne, men stadig hyggeligt med levende ild og bindingsværk (ægte!), og kroen har stadig Danmarks smukkeste udsigt. Jo, der var mange mennesker, men jeg kan godt lide, når alle aldersgrupper er repræsenteret. Derfor også isbar og velassorteret legerum (som vi dog ikke benyttede os af). Vi fik en bøf (surprise!) med grillede grøntsager og tilhørende salatbar med frisk og spændstigt indhold, noget jeg ellers synes, det tit kniber med. Dessert: New York Cheesecake med skovbærkompot og kaffe inkluderet. Alt sammen glimrende, især til prisen, men det koster altså Jensen mindst én kokkehue, at vi måtte vente næsten en halv time på desserten efter at have rykket to gange – og da den endelig dukkede op, var den lige taget op af dybfryseren.

Summa summarum: Monsieur ville have overlevet med værdigheden i behold, hvis ikke han bagefter var skvattet over en mystisk metalkasse lige uden for døren og fået os til at ligne en gøglertrup, der var kommet til byen. Men det er heller ikke hver dag, man har bryllupsdag.

Efter frokosten gik vi en tur i slotsparken, og det vil jeg vende tilbage til …
Flere himmelske billeder hos Petunia!