torsdag, juli 07, 2011

I Vendsyssel og på Svinkløv Badehotel

Svinkløv 2011
VI har været en tur i Vendsyssel og besøgt min bror og svigerinde. De har sommerhus nær ved Svinkløv Badehotel, hvor vi blev inviteret på frokost. Det er et sted, jeg i mange år har ønsket mig at opleve.

Svinkløv 2011
Jeg tror ikke, jeg har været ved Vesterhavet og Jammerbugten, siden jeg var teenager, og vi var heldige med vejret. Monsieur elsker at køre bil og hader at sejle – jeg har det lige omvendt, så jeg var glad for, at det var mig, der vandt lodtrækningen denne gang. Det femdobbelte frikvarter på færgen mellem Odden og Aarhus er en god opfindelse.

Svinkløv 2011
Svinkløv Badehotel ligger 200 m fra Vesterhavet i bunden af Jammerbugten, og er et af Danmarks få bevarede hoteller opført helt i træ - et levende minde fra dengang, det blev moderne at holde sommerferie ved Vesterhavet, og plantagen er anlagt i 1884.

Stedet levede op til alle mine forventninger, skøn mad og en smuk beliggenhed. Det gamle træhus smyger sig ind mellem klitterne, og indvendigt er det en fryd at se de velholdte rum holdt i hver sin lyse farve og med udstilling af malerier - her af Hanne Møller.


Vi valgte fire forskellige frokostretter: Muslinger, laks med salat, leverpostej med champignon, bacon og rødbeder - og rugmelspaneret fiskefilet. Hver sin smag, og jeg er jo ikke til noget, der har haft en fortid i havet.



Efter måltidet gik vi gennem klitterne ned til bugten og min bror viste os rundt i omegnen og plantagen. Vi så blandt andet en lyngtækket mølle, sortbroget kvæg og fandt en hel del kantareller.