torsdag, marts 10, 2011

Sover du godt om natten?


Kender du det, at man nogle nætter ligger og roterer, inden man langt om længe falder i søvn? Eller vågner ved 2-tiden, hvorefter tankerne begynder at køre rundt? Jeg har lige læst, at 30-40 procent af os har søvnproblemer.

Vi sover mindre, end man gjorde for 100 år siden - nogle siger, det er 7 timer i stedet for 8. Det er lidt forskelligt fra land til land, og i Norge sover 40 procent under 6 timer, i Danmark er det 31 procent! Jeg har lynlæst den nye bog ’Søvnkuren’, og det er især kvinder, der har søvnproblemer – måske fordi kvinder grubler mere end mænd, og det skulle også være forklaringen på, at kvinder i højere grad end mænd rammes af angst og depression. Men vi har brug for oprydning i hjernen. Når vi sover, bliver korttidshukommelsen flyttet og lagret i langtidshukommelsen. Og sker det ikke, oplever vi et mentalt overload.

I bogen medvirker søvneksperter, psykologer, stresskonsulenter, diætister og motionseksperter. Man kan blandt andet læse om, hvad mangel på motion gør ved vores søvn, og er man plaget af tankemylder, er der fif til at finde stopknappen. Lis Lyngbjerg Steffensen har 20 års erfaring inden for social- og sundhedsstof og er forfatter til bøger om ledelse og stress. Hun er oprindeligt uddannet journalist og har været redaktør af Socialpædagogen og Socialrådgiveren.

Jeg synes, bogen er et glimrende opslagsværk, men jeg vil gerne lige videregive mit eget bedste sovemiddel: Afslapningsprogramet ’Den lille Yoga Nidra’ med naturlyde og en behagelig stemme, der guider en helt ned i gear.