fredag, december 10, 2010

Til mit første Slow Food-arrangement


I går var vi til et Slow Food-arrangement på Suhrs i København. Vi er ret nye medlemmer af Slow Food-bevægelsen og var meget spændt på, hvad aftenen ville byde på. Temaet var smørrebrød, og det lød interessant, da det ikke er noget, man ser ret ofte mere. I min barndom kunne man nærmest ikke blive fri for det.

Nu er smørrebrød blevet meget mere spændende. Vi hørte om og smagte på den gode sild, det gode charcuteri, det gode brød, den gode ost – selvfølgelig med øl og snaps til. Thylandia porsesnaps som smagte vidunderligt, selv om jeg ellers aldrig drikker snaps. Øllet var fra bryggeriet Hornbeer, og 'brygger' Gunhild Rasmussen fortalte levende om ølbrygning, overgæring og undergæring og om, hvordan man driver et mikrobryggeri . Men det blev også en historisk, litterær og musikalsk tur gennem den danske smørrebrødstraditions fortid og nutid med fællessang og digtoplæsning.

Jeg glæder mig allerede til næste arrangement.