torsdag, marts 25, 2010

Jeg fik en mail fra en fremmed

Mormors hus
I forgårs fik jeg den dejligste mail fra en kvinde på Færøerne, som har været elev på min mormors husholdningsskole for mange år siden. Hun fortalte levende og spændende om sine oplevelser, og hvordan hun har oplevet min mor og min mormor som begge var husholdningslærere.

Sådanne oplevelser kan man være heldig at få, fordi man har en blog :-)

Min mormor fik børn meget sent efter den tids forhold, og hun var en ældre dame, da jeg kom til verden. I det hele taget var hun ikke helt almindelig, for i min mormors og morfars hjem var det hende, der tjente alle pengene. Min mormor havde havde elever fra hele Norden og især mange norske, islandske og færøske unge kvinder.

Huset havde mange værelser fordelt på fem etager med kælderen og loftet. Først kom man ind i hall'en - sådan en rigtig gammel én med højt til loftet og en trappe med gelænder, som vi børn kurede ned ad. Fra hall'en kunne man gå ind i elevernes store køkken, deres systue med flygel eller ned i kælderen, som var en verden for sig med viktualierum, billardrum, fyrrum, vævestue, rullestue, vaskerum og æblekælder.

I privaten lugtede der af cigarrøg efter morfar, og her stod mormors flygel. Hun havde gået til spil hos en dame i København, og i alle årene cyklede hun de fyrre kilometer frem og tilbage til undervisningen, for man ruttede ikke med pengene! I mormors dagligstue stod der et rundt messingbord fra Marokko, og sofagruppen havde grønt plysbetræk. Bøgerne var lukket inde i en mørk reol bag glas. Jeg husker også tydeligt den enorme sykurv på det høje stativ og den sorte telefon på skrivebordet med den blanke klokke.

Spisestuen var traditionel med skænk, anretterskab, birketræsbord og -stole. Her havde børn ikke noget at gøre, når der var gæster. Så blev vi sendt ud i vinterhaven, hvor vi kunne sidde og spise for os selv, så de voksne havde ro. Men jeg elskede den vinterhave - lille, lys og med blomster alle vegne. Bambusmøblerne havde blomsterbetræk, og man kunne kigge ud over staudehaven, som blev passet af en gartner. Her voksede floks og bonderoser, og æbletræerne var gamle og krogede. Det var her, jeg og mine fætre slog telt op om sommeren, og mændene spillede boccia i shorts og undertrøje.

Jeg drømmer stadig tit om min mormors hus, indbegrebet af min barndom. Med tordenkaffe om natten og løsgående hummere i kælderen - men det er en helt anden historie ...