onsdag, marts 31, 2010

Glimt fra en svunden tid

Holte Husholdningsskole køkken 1962-1963
Jeg har arvet en kasse fuld af billeder fra min mormors husholdningsskole, og jeg ved ikke helt, hvad jeg skal stille op med dem - det er jo kulturhistorie og går helt tilbage til 1913. Der er billeder af holdene i køkkenet som her, hvor de unge piger pynter lagkager, i systuen med de gammeldags symaskiner, og hvor husholdningslærer Anna Jacobsen i mange år underviste eleverne, som til slut lavede den mest forrygende mannequinopvisning. Billeder fra vaskekælderen og mange billeder fra elevværelserne, hvor der ser ud til at have været en fest hver dag, selv om forstanderinden (min mormor) ikke tillod, at de unge piger lavede aftente. Hvad gør man af sådan en skat? Lise Nørgaard gjorde tykt nar af husholdningsskolerne i sine erindringer, men jeg er sikker på, at husholdningsskolerne tjente et formål i tiden.

Det nederste gruppebillede er fra 1917 med min mormor siddende længst til venstre, og resten er fra 1962 - dog er billedet fra vævestuen fra 1957.

Jeg mener at have læst, at husholdningsskolerne har fået en renæssance, og at det er blevet hipt at uddanne sig på denne måde igen.

Holte Husholdningsskole systue 1962-1963
Holte Husholdningsskole vævekælder 1957-1958
Holte Husholdningsskole sommer 1962
Holte Husholdningsskole 1917-1918