mandag, februar 08, 2010

Stenalderhjernen slog til

Vamset vest
Udsalg snyder vores stenalderhjerne, læste jeg forleden dag. Farven gul har nemlig en stærk effekt på os og er forbundet med noget billigt - tænk bare på Nettos gule poser. Og så er vi åbenbart programmeret, så vi er bange for at gå glip af en besparelse - noget der stammer helt tilbage til jæger-samler- samfundet, hvor det var overlevelsesinstinktet, der slog til, hvis fx kalorierigt kød var inden for rækkevidde.

Og det samme gjorde min stenalderhjerne i Kirkens genbrugsbutik forleden dag, der var nemlig udsalg - alt til halv pris. Det kunne jeg ikke stå for og hjemførte denne vamsede vest, som billedet desværre ikke yder fuld retfærdighed. Den er meget blød, og der er en guldtråd strikket ind øverst og nederst. Også en lang nougatbrun dunjakke røg med i posen. Hvis jeg kan to fluer med ét smæk og både gøre et kup i 'genbrugsen' og tilmed til halv pris, så er jeg helt med på den :-)

Er du en udsalgshaj?