mandag, februar 15, 2010

Katte og mus i mit hus

Risfugle
I går besøgte jeg min moster, der er 86 år, men som stadig lever et spændende liv. Straks man træder ind i hendes smukke lejlighed, mødes man af den dejligste kanariefuglesang og af liflig klassisk musik. For tre år siden flyttede hun i lejlighed, hvor hun har både kanariefugle, risfugle, masvin og hund.

Jeg kan mærke, at det også betyder meget for mig selv at have dyr. Da jeg var barn, havde vi en minipuddel, der hed Prik - det var dog ikke den helt store succes, fordi det blev min mor, der kom til at hænge på lufteturene. Man kan åbenbart ikke stole helt på børns forsikringer om, at de vil lufte hund tre gange om dagen i de næste mange år. På den anden side fik min mor mange fine hundeluftervenskaber :-)

Da Frederik var barn, havde vi farvede mus - og tre dværghamstere, der hed Tyksak, Molly og Bom. Succesen var afgjort størst med musene, som er meget sociale dyr - hamsterne levede helst nede i en høstak og var stort set kun fremme om natten. Men musene gav os mange sjove oplevelser, og jeg kan varmt anbefale musehold. Denne lille håndbog er en fin vejledning for nybegyndere.

Mus hjemme
Nu er det kattene Sofus og Miss Mis, der beriger vores liv plus alle fuglene ude i haven. I går havde vi besøg af den smukke fasankok igen - den kom traskende med sneen helt oppe om maven ...

Sofus og Miss Mis