mandag, oktober 26, 2009

Mad - med mere

Karolines køkken
I mit barndomshjem stod der en rødternet Karoline-ko i køkkenvinduet. Min mor var meget optaget af, at hendes familie fik mælkeprodukter nok. Og som jeg husker det, har de små kogebøger fra Karolines køkken altid eksisteret - og jeg har dem alle sammen. Jeg husker især opskriften på enebærgryde som et stort hit i familien.

Men nu sælges de små bøger for sidste gang, og de bliver revet væk. De første tre i serien er allerede udsolgt. Oprindeligt var meningen med dem at få os til at spise flere mælkeprodukter. Men i 1990'erne blev det klart, at danskerne fik alt for meget fedt i deres kost, og derfor blev opskrifterne mere fedtfattig op gennem 90'erne. Jeg synes stadig, at bøgerne har deres berettigelse, og der er mange spændende opskrifter. Her kan bøgerne bestilles - eller bare ses som PDF-filer.

I dag skal jeg på en travetur i København med en kollega. Vi har tænkt os at tage Metroen til Kgs. Nytorv, og så ser vi, hvad der sker. Det kunne jo være, vi kom forbi et hyggeligt spisested ...