mandag, september 14, 2009

Volapyk

De fleste forstår ikke en lyd af de breve, de får om forsikring og pension, og mange åbner endda slet ikke kuverten. Det kunne man læse i Politiken for få dage siden. Forbrugerrådet har flere gange opfordret forsikrings- og pensionsbranchen til at gøre deres sprog forståeligt.

Nu har Danica Pension tænkt sig at gøre noget ved det og erstatte alle volapyk-ord med almindeligt menneskeprog. De ansatte tvinges til at bruge almindelige ord i stedet for det interne fagsprog og at skrive, så flere forstår brevene. Fx skal bidrag og præmie nu hedde indbetaling, at tegne en forsikring skal hedde at oprette en forsikring - og 'det tilsigtes' skal hedde, vi bestræber på os på ...

Nu bliver næste hurdle at få folk til overhovedet at åbne de breve, der ellers aldrig bliver åbnet. Danica overvejer at sætte et stempel uden på brevene, hvor der står: Åbn mig, jeg er forståelig :-)