mandag, september 07, 2009

Tid til the

The fra blad til kop
Lav den aldrig i en termokande! Det er te, der er tale om - eller tea, cha, shai, Thee som det hedder rundt omkring.

'Når man drikker kaffe, trykker man på sin indre speeder, men når vi drikker en kop the, lader vi tankerne flyde og skaber et åndeligt rum'. Det kan man læse i den nyudgivne 'The fra blad til kop' af Christian Hincheldey. Te skal faktisk staves uden h, hvis man spørger Dansk Srognævn, men som 7. generation i A.C. Perchs Thehandel mener Hincheldey, at der er noget forkert ved stavemåden te - ordet mister sin kulturskat.

I grøn og hvid te er der bevaret flest antioxydanter, men de bevares kun, hvis teen overhældes med 85 grader varmt vand. Alt det har jeg læst i min kære Frederiksborg Amts Avis.

Jeg holder meget af te og har mindst 10 slags, som jeg skifter imellem. Det underlige navn Yogi Tea er et af mine yndlingsmærker.

Er du til te?