onsdag, september 02, 2009

Roomservice på hospitalet

Blomst
Jeg læste i avisen, at Hvidovre Hospital kan tilbyde patienterne en helt ny mad- og serveringsform. I begyndelsen var det 150 patienter, der fik ægte roomservice, så de kunne ringe fra sengen, bestille mad fra en særlig menu og få maden bragt 45 minutter senere.

En patient kan fx ringe til køkkenet kl. 9 om formiddagen og bede om pocheret laks eller let sprængt bryst af unghane med glaserede rodfrugter og mild pebersauce, og maden vil så ankomme kl. 9.45.

Maden laves i et helt nyt køkken i hospitalets kælder, og hospitalet forventer ikke, at det kommer til at koste mere at bespise patienterne end tidligere. Her var der et stort madspild, fordi patienterne hverken kunne vælge mellem menu eller spisetidspunkter. 550 patienter er nu omfattet af ordningen, og der er over 100 valgmuligheder på menukortet. Man regner med en årlig besparelse på 144 millioner, fordi ernæringen bliver bedre, og indlæggelsestiden for medicinske
patienter bliver tre dage kortere.

I mine øjne er det på tide, at man tilbyder patienterne en valgfri menu, da mange jo taber sig, mens de er indlagt. For ældre kan det være en ren katastrofe. Jeg håber ordningen vil brede sig til hele landet.

Kan du få øje på nogen ulemper?