mandag, september 28, 2009

13 raske drenge

Poesibog 1935

Mellem min fars mange bøger fandt han forleden min mors poesibog, som hun startede som 10-årig i 1935. Det er længe siden, jeg har set den, og det var med stor glæde, jeg læste, hvad hendes venner har skrevet.

Min mors opfordring herover til vennerne og veninderne blev fulgt, og i mange
tilfælde har de indsat et lille fotografi. Billederne stammer fra det, der hed Polyfoto, hvor man kunne få taget et ark med 48 små billeder. Det var der mange, der benyttede sig af, for man kunne for en lav pris få lavet forstørrelser af de bedste billeder.

Jeg kender næsten ingen af de venner og veninder, der har skrevet i bogen, men de fleste har nok været klassekammerater. Mange af versene står også i min egen poesibog, men det vers, som spejderpigen herunder har skrevet, kendte jeg ikke. Hun ønsker, at min mor vil få 13 raske drenge - men hun fik kun én rask dreng, min lillebror. Han har så til gengæld fået fem raske drenge - og jeg én :-)

Poesibog 1935