onsdag, juli 08, 2009

En lille rundtur

Marker og får
Jeg fik den idé at fortælle lidt om området, jeg bor i. Og hvis nogle af I andre vil fortælle lidt om jeres egn, kunne det være spændende.

Halsnæs hedder kommunen, jeg bor i, og den er omkranset af Kattegat, Roskilde fjord og Arresø. Den største by her er Frederiksværk, og da området er meget naturskønt, valfarter folk hertil om sommeren for at nyde havet, stranden, skovene og markerne. Liseleje er helt forandret om sommeren, hvor man kan høre mange sprog, mest hollandsk, tysk, svensk og norsk. Mange lejer et sommerhus eller bor på en af campingpladserne. Lige omkring, hvor vi bor, er der skove og marker - og på græsmarken herover nyder cirka 100 får livet hver sommer.

Bondehus
Der er mange gamle bondehuse og gårde i kommunen, nogle af gårdene er fra sidst i 1700-tallet og har toppede brosten.

Hvis jeg cykler lidt mod nord er jeg på Liseleje strand, hvor jeg holder meget af at gå ture. Byen er lidt rodet, fordi den både har de yndigste, meget gamle bondehuse med stokroser og nye, kedelige huse.

Det, der tiltaler mig mest her, er roen og den smukke natur. Tempoet er simpelthen et andet end i København. Det føles som om, at skuldrene kommer ned på plads.

Vil du fortælle om din egn?

Liseleje