søndag, juni 28, 2009

I ly i skyggen med lidt barndomsminder

Det er så varmt udenfor, at jeg søger ind i skyggen - ugidelig og træt bliver jeg, når det er så varmt. Men jeg fik lyst til at skrive lidt om nogle minder fra barndommen og håber, at I andre vil fortælle lidt fra jeres barndom.

Madame 5 år: Min far er altid i godt humør, og nogle gange går vi en tur sammen - også når det regner. Man skal bare klæde sig rigtigt på, for så er der ikke noget, der hedder dårligt vejr, siger min far. Min mor vil vist ikke være våd, for hun vil ikke med. Når vi går tur, fortæller min far om stjernerne og om regnormene og tæller til ti på fransk. Jeg kan tælle til fem :-)

Jeg går også i børnehave. Det kan jeg ikke ret godt lide. Vi får levertran og skal stille os i en kø og åbne munden. Det smager så grimt. Det bedste er, når vi skal sove til middag. Så slår lærerinden en hel masse køjesenge ud, og jeg ligger i en af de øverste. Vi får en kiks, og så læser lærerinden en historie op, før vi skal sove.

Engang blev jeg slet ikke hentet. Så tog lærerinden mig i hånden, og vi gik hen på Virum station for at se, om min far kom med toget. Det gjorde han, og han sagde, at der var noget galt med togene.

Om morgenen laver min mor havregrød til os, og jeg skal røre i gryden, ellers brænder havregrøden på, siger min mor. Min mor er meget dygtig til at lave mad og kan lave franskbrød og flæskesteg. Min mormor siger, at jeg er meget kræsen og forkælet. Og når man er kræsen, skal man lære at spise alt, siger hun, og hvis jeg ikke spiser det, hun sætter på bordet, så tvinger hun mig til at spise det alligevel. Det er derfor, jeg ikke kan lide rejer mere.

Vil du fortælle lidt fra din barndom?