torsdag, maj 07, 2009

Til bords med kongen

På Esrum Kloster i Nordsjælland er der netop indviet en ny udstilling, som giver publikum indblik i de kongeliges madvaner gennem de sidste 900 år. Og man får også at vide, hvad Prins Henrik og Dronning Margrethe spiser til hverdag - nemlig fransk mad.

'Til bords med kongen' hedder udstillingen, og hvis man er interesseret i historie eller i madens kulturhistorie må denne udstilling lige være sagen. Den fortæller blandt andet om middelalderens krydrede retter, om Frederik III´s franske finesser og om Christian VII´s pompøse skovture. Jeg har en mistanke om, at de kongelige gennem tiden har svælget i lækker mad og vin.

Udstillingen er lavet i et tæt samarbejde med middelalderarkæolog og historisk madekspert Bi Skaarup. Da jeg ledte efter relevante links, fandt jeg et helt fantastisk interview med historikeren Barbara Zalewski, der har skrevet om maden ved hoffet i gamle dage.

Historie har altid interesseret mig og også mad, så her er en udstilling, jeg bare må se. Og udstillingen varer de næste 11 måneder, så jeg skulle have en chance for at nå det.