torsdag, maj 14, 2009

Salatbedenes velsignelser?

Journalisten og forfatteren Erik Olaf-Hansen var en stor fortaler for, at vi skal spise lige præcis, hvad vi har lyst til og ikke lade os kue af, hvad autoriteterne siger om salatbedenes velsignelser og djævelskabet i alkohol, tobak og fede sager. Han mente, at forskere skovler penge ind i deres lærde søgen – og at vi skal huske at leve stærkt og acceptere vores figur. Han var en festlig herre, der skrev om mad og vin og blev 90 år.

Jeg er ikke sikker på, at jeg er enig med ham, jeg har i hvert fald slugt alle bøger om sund kost, jeg har kunnet opdrive. Og til aftensmad i går fik vi en salat af kidneybønner, mango, forårsløg, valnødder, ruccola, avocado, tranebær og peberfrugt. Jeg prøver at leve sundt til hverdag, men giver den gerne gas i weekenden, når vi har gæster.

En af mine kolleger fejrede sin 40-års fødselsdag for kort tid siden og havde inviteret over 100 gæster. Aftenens menu var: Tarteletter som forret, derefter hamburgere og frituresteg camenbert som dessert. Fødselaren indrømmer selv, at han er meget kræsen.

Og den menu havde vist været helt i Erik Olaf-Hansens ånd :-)