fredag, marts 13, 2009

Motorløb og damer

Min forbløffende mormor vandt et motorløb i 1927! Tænk at kunne sige det, men hun var nu heller ikke helt almindelig.

Bladet 'Vore Damer' afholdt i 1927 et motorløb for kvinder. Løbet startede i Hillerød, og turen gik ad en særlig vanskelig rute ned til det sydligste Sjælland og tilbage igen. Man kørte i sin egen bil, og dengang havde min mormor og morfar en Graham Page, et mærke som for længst er glemt. Min far har heldigvis reddet hendes sølvpokal fra undergang.

Min forbløffende mormor, der ledede sin egen husholdningsskole og fødte fem børn, var også på et tidspunkt skandinavisk mester i damebridge, og hun var en habil pianist. Men vittigheder var ikke hendes stærke side. Jeg har kun hørt hende sige én vittighed, men det gjorde hun til gengæld hver gang, hun havde gæster, og hovedretten var sat til livs: 'Nå, nu er vi vist nach Osten gekommen ...'