torsdag, marts 12, 2009

Den moderne skovtur

Mantraet synes at være: Jeg shopper, altså er jeg.

Sådan begynder en stor artikel i Frederiksborg Amts Avis i forgårs. Shoppingcentre er blevet templer, forbrugernes Mekka, og folk kommer kørende langvejs fra. Artiklen handler primært om det kæmpestore Fields på Amager, men der er også megastore centre i blandt andet Roskilde, Aalborg og Århus. Det er især børnefamilierne, der er begejstrede for shoppingcentrene, hvor der er gode parkeringsforhold. Centrene er blevet et udflugtsmål for familierne, og i stedet for at tage i skoven eller biografen, tager man på udflugt i et shoppingcenter - også uden at ville købe noget. Seniorerne har derimod en mere lunken holdning til shoppingcentre - de gider ikke at sidde i lugten fra pommes frites og spise fastfood.

Helt ærligt, jeg sætter heller ikke mine fødder den slags steder frivilligt. Så hellere en lang slentretur i Hillerød eller København for at handle i mindre butikker.

Er du til shoppingcentre?