søndag, januar 25, 2009

Et stykke kulturhistorie

Daells Varehus
Min dejlige blogven Lotte i Thy har gjort mig opmærksom på, at Daells Varehus’ gamle kataloger ligger tilgængelige på nettet. Det kongelige Bibliotek har scannet katalogerne ind, så man kan blade i dem. Det er dybt fascinerende at opleve vores kulturhistorie på denne måde og se tidligere tiders tøjmode, legetøj osv. Billederne og teksterne sender mig direkte tilbage til barndommen og til mine bedsteforældres hjem.

Daells Varehus blev oprettet af de to brødre Daell og begyndte som et postordrefirma efter amerikansk forbillede. I 1912 åbnede varehuset i Nørregade i København.

Daells Varehus sendte farvestrålende kataloger til hele Danmark. Det første kom i 1911 med en lille snor i, og på bagsiden af kataloget anbefales det at hænge det op i snoren, ”saa har De det altid let ved Haanden!” I kataloget er der udtalelser fra tilfredse kunder. Slagtermester R. Nielsen, Tillitze, Nakskov, skriver: ”Kvartermester Christensen anbefaler meget Deres Tæpper til 6 ½ Kr., hvorfor De bedes sende mig et.” Det tæppe, der refereres til er ”vort berømte skotsktærnede Rejsetæppe”, som man i 1910 solgte 8.656 stk. af.

Det kongelige Biblioteks hjemmeside.