onsdag, november 19, 2008

Nydelse

Hortensia
Jeg sidder lige nu, længe inden det er lyst, og glæder mig over, at det er min fridag. I dag skal jeg på café med en kær veninde, som tager toget helt herop. Vi har ikke set hinanden i flere måneder, så der bliver nok at snakke om.

I går aftes så jeg portrættet af Kaffe Fassett, som blev sendt i lørdags på dk4, og det var endnu mere spændende, end jeg havde troet. Man så denne smukke, ældre mand sidde og strikke i sit arbejdsværelse og så, hvor han får inspiration til sine fantastiske mønstre og farvekombinationer. Det er blandt andet på Victoria and Albert Museum, hvor han opsøger gammelt kinesisk porcelæn, og i Portobello Road's antikvitetsforretninger.

I ved sikkert, at jeg er meget glad for havens fugle og fodrer dem året rundt. I det nyeste medlemsblad fra Dansk Ornitologisk Forening kan man læse om fuglenes forrådskamre. Fugle, der hamstrer føde, har en næsten ubegribelig hukommelse. En nøddekrige kan om efteråret samle 170.000 hasselnødder på 10.000 gemmesteder og huske, hvor de ligger. Nøddekrigen og skovskaden gemmer deres føde over et stort område – og det er da nærmest ufatteligt, at de kan finde nødderne igen. Nu forstår jeg bedre, hvor alle mine net med jordnødder blev af, inden jeg fandt på at hælde jordnødderne i en beholder af trådnet …

Rigtig god onsdag til jer derude.