søndag, juni 01, 2008

Havevandring

Rododendron

Jeg er fuldstændig betaget af denne årstid. Og jeg elsker at gå en tur rundt i haven hver dag og se, hvad der er sprunget ud. Lige nu blomstrer rododendron, akeleje, kæmpevalmuer, jordbær og liljekonvaller. Bregnerne står også flot endnu, selv om de sikkert gerne så en skylle komme ned fra oven. Lige på spring står jasminen og også fjerbusk – jeg tror kun det varer få dage, før den er sprunget ud med beigefarvede støvekoste. Laurbærkirsebærbuskene er netop afblomstret, og også æbletræerne. Min 30 meter lange ligusterhæk er endnu ikke gået ud af facon – men pludselig vokser der javerter ud, og så må hækken klippes. Det er mit domæne, og det har jeg ikke noget imod, det foregår med en gammeldags hækkesaks – ligesom græsslåningen foregår med rugbrødsmotor.

Til gengæld må det være Monsieurs tjans at gå op på taget og vaske duelort af tagvinduerne i entreen.