mandag, maj 19, 2008

Positiv psykologi

Jeg er kommet bagud med magasiner og blade, men jeg fik da rettet lidt op på det i går, hvor jeg nåede til sidste måneds udgave af Psykologi, der har tema om positiv psykologi. Og det talte direkte til mig, selv om jeg jo godt vidste det:

Når man fokuserer på noget, vokser det i vores bevidsthed, og derfor er vi bedst tjent med at fokusere på de positive følelser - på den måde kan vi højne vores grundstemning.

Det er relationerne mellem mennesker, der skaber lykke - ikke de materielle goder, vi omgiver os med. Men vi har navigeret forkert i mange år og stirret os blinde på ting, man kan købe for penge, mener psykologen Lars Ginnerup. Det er mellem mennesker og i aktiviteterne, at lykken findes, siger han. Så sluk for fjernsynet, fremkald dine styrker og kom ud og brug dem.

Jeg skrev mig også fire lette øvelser bag øret (hvoraf jeg praktiserer den første i forvejen):

• Skriv tre gode hændelser ned hver dag

• Skriv et takkebrev til en person, der har hjulpet dig

• Skriv en kærlig besked til en betydningsfuld anden

• Anfægt negative tanker og lær at tænke optimistisk


Der var også et par gode forslag til videre læsning, som jeg skynder mig at videregive: Thomas Milsteds bog Lykke og Glæd dig af Tor Nørretranders.