søndag, maj 04, 2008

Levende føde - om råkostens betydning

Mælkebøtter

Min mormor var en stor beundrer af lægen Kirstine Nolfi og hendes 'levende føde'. Hun var foregangskvinden, der gjorde råkost 'moderne' i 1950'erne. Kirstine Nolfi levede fra 1881 til 1957. I 1941 fik hun brystkræft og valgte ikke at lade sig operere eller strålebehandle, i stedet begyndte hun at spise udelukkende råkost og kurerede sig selv. I 1945 grundlagde hun kurstedet Humlegården, fordi hun ville udbrede kendskabet til råkostens lægende egenskab. Hendes bog om den levende fødes betydning blev genudgivet så sent som i 1983 under titlen 'Råkost-kuren'. Bogen hed egentlig 'Levende føde', og jeg har min mormors bog fra 1955. Levende føde er nødder, frugt og grøntsager efter hendes opfattelse, og det skulle indeholdt alt, hvad vi har brug for.

Et par gange om året boede min mormor på Humlegården og fulgte en streng diæt, som hun følte gjorde hende godt. Jeg har været med og besøgt hende og husker stadig de gamle damer, der gik og tyggede på rå hvidløg og lugtede så fælt, at jeg aldrig havde været ude for noget lignende.