tirsdag, maj 13, 2008

Hypnose

Jeg læste for nylig om hypnose i Samvirke. Der var et portræt af Ali Hamann, og det fik mig til at huske en oplevelse, jeg havde, da min søn gik på fritidshjem.

En aften havde man inviteret Ali Hamann til at optræde for både de unge og deres forældre. Og det blev en oplevelse, jeg aldrig glemmer. Det var næsten lidt uhyggeligt. Nogle få frivillige unge rejste sig modigt og lod sig bruge som prøvekaniner uden at vide, hvad de gik ind til. Og jeg kan stadig se for mig, at et par unge fyre blev hypnotiseret til at tro, at der løb farlige dyr rundt på gulvet. De unge hoppede og sprang, så jeg fik helt ondt af dem. På et tidspunkt fik man næsten alle de unge mennesker til at tro, at vi fremmede, der sad nede på stolerækkerne, var deres mor og far, og at de var små babyer. De for straks ned til os og satte sig på skødet af vildtfremmede mennesker. Jeg sad pludselig med en kæmpestor pige på skødet og ... ja, det var en sær blanding af sjov - og en mærkelig oplevelse at se, hvad man kan få mennesker til via hypnose.

Forhåbentlig er der en grænse, så man ikke kan hypnotisere folk til noget, der er helt imod deres overbevisning - kriminalitet fx.