mandag, maj 12, 2008

Hornbæk strand 1915

Farmor og farfar på stranden

Pinsen 1915 var meget varm. Det ved jeg, fordi jeg har en hel stribe billeder, min farfar har taget på Hornbæk strand. Dengang tog man ikke lige toget til Hornbæk, og boede man i København, var den eneste måde at cykle derop. Det er en strækning på cirka 50 kilometer, og det må have været en dagsrejse at tage på stranden, hvis det skulle være på Hornbæk strand. Min farfar og farmor var 27 og 29 år dengang. De havde været forlovet i 3 år, og der skulle gå endnu 2 år, før de kunne gifte sig.

Jeg synes, det er spændende at vide noget om, hvordan generationerne før os levede, og det var helt almindeligt at være forlovet i fem år, før man blev gift. For os er det jo vanvittig lang tid at skulle vente på at få den, man elsker. Tænk, hvad der er sket i de forløbne små 100 år i familierne. Kun ganske få blev skilt dengang. Min farmor og farfar fik deres første barn 2 år efter brylluppet, og endnu to børn fulgte senere. Min farmor døde allerede i 1951, så jeg har desværre aldrig lært hende at kende. Min farfar døde i 1956.