tirsdag, april 29, 2008

Offer for en samler

Da jeg var ganske ung, gik der en film i biograferne, som rystede mig. Filmen hed 'Offer for en samler' og var med Terence Stamp i hovedrollen som en galning, der samlede på unge piger. Filmen er bygget over John Fowles' roman "The Collector". Hovedpersonen, Fredrick Clegg, er meget betaget af en ung kvinde, og efter at han i en periode har forsøgt at komme i kontakt med hende uden held, beslutter han sig for at kidnappe hende. Frederick spærrer pigen inde i kælderen i sit hus, som ligger isoleret ude på landet.

Denne film stod pludselig lysende klart for mig, da jeg hørte om tragedien i Østrig. Som alle andre fatter jeg ikke et ord af, at en mand har kunnet holde sin datter og hendes børn fanget i en kælder i 24 år. Børnene er han endda selv far til. Hvordan har det kunnet holdes skjult? Og de stakkels mennesker, der ikke har været oppe i dagslys, bliver de nogen sinde til mennesker, der kan leve et almindeligt liv?

Tragedien i Østrig overgår alt, hvad jeg har læst og hørt om før.