søndag, februar 17, 2008

Så englene synger

Mørbrad i sød chilisauceFor et par år siden opdagede jeg en opskrift, som jeg har været helt vild med siden. Den er fra Arlas opskriftsamling, der er sprængfyldt med spændende retter. Det, jeg godt kan lide, er blandingen af ingefær, chilisauce, lime og ketjap manis. Det giver en udsøgt lækker sauce. Til 4 personer dobler jeg saucen op og bruger to mørbrader - jeg synes tit, der er for lidt sauce i opskrifter. Det er ikke en lynopskrift, vi bruger knapt 1 time til at lave retten. 'Ikke fryseegnet', står der i opskriften. Men det går fint - og så har man en nem ret til senere.

Mørbrad i sød chilisauce

1 stor eller 2 mindre svinemørbrader
1 spsk revet frisk ingefær
½ dl friskpresset limesaft
4 spsk olie
10 forårsløg i 2 cm skrå stykker (ca. 250 g)
2 røde peberfrugter i meget tynde strimler (ca. 250 g)
2 knuste fed hvidløg
2 spsk sød chilisauce
4 spsk ketjap manis (indonesisk sød sojasauce)

Pynt
3 spsk hakkede friske korianderblade
½ dl saltede peanuts eller cashewnødder

Tilbehør
400 g ægnudler eller ris
1 mangofrugt i skiver
1 spsk limesaft

Skær mørbraden i tynde skiver. Kom ingefær og lime over og lad det marinere i ca. 10 min. Opvarm en pande eller wok med 2 spsk af olien. Lynsteg kødet ad to omgange og læg det på fedtsugende papir. Tør evt. panden af og opvarm på ny med resten af olien. Steg forårsløg og peberfrugter i ca. 1 min. Tilsæt det stegte kød, hvidløg, chilisauce og ketjap manis og steg/kog i ca. 2 min. Pynt med peanuts /cashewnødder og koriander.