tirsdag, januar 29, 2008

Et mærkeligt sammentræf - måske

Jeg fik lyst til at af prøve Valdemarsros opskrift forleden dag på morgenmadsomeletter i muffinsforme. Muffinsforme er vist en af de ting, jeg aldrig har haft i huset, så jeg måtte i Kvickly for at finde dem.

Der var bare ingen muffinsforme i afdelingen for bageartikler, og vores Kvickly er meget stor og uoverskuelig, og hvor kunne jeg så finde dem? Jeg vender mig om for at indlede eftersøgningen, og i det samme går der en dame forbi med en indkøbskurv i hånden. Hun havde én eneste ting i sin kurv: en pakke med muffinsforme. Hun kunne fortælle mig, at hun havde fundet dem i afdelingen for madpapir, elastikker og sejlgarn, så nu ved jeg det til en anden gang.

Mærkeligt tilfælde, kan man sige. På den anden side har jeg nu oplevet den slags så ofte, at jeg er holdt op med at undre mig.

Både den østrigske biolog Paul Kammerer og C.G. Jung førte dagbog over mærkelige, uforklarlige sammentræf. Jung var optaget af ikke-kausale sammenhænge i naturen, og han forsøgte at forklare dem med begrebet synkronicitet.

Har du været ude for synkronicitet?

P.S. Omeletterne var en succes!