torsdag, december 20, 2007

En musikalsk åbenbaring

Cesaria EvoraFor et stykke tid siden, da Monsieur kom hjem fra indkøbsturen, havde han en cd med til mig. Han havde simpelt hen købt baggrundsmusikken i vores lokale helsekostbutik i Torup, som åbenbart var gået rent ind, og det gjorde den også hos mig! Det var den Cap Verdiske sangerinde Cesaria Evora og hendes Club Sodade. Jeg anede ikke, at hun er den mest kendte fortolker inden for morna - en lokal variant af den portugisiske fado. Både fado og morna minder om blues, men Club Sodade indeholder nu nogle temmelig eksperimenterende remixes.

Så begyndte jeg ellers at gå på jagt efter hendes mere traditionelle cd'er, og jeg er foreløbig ikke blevet skuffet. Hun kaldes den barfodede diva, fordi hun har for vane at optræde på bare tæer. Nogen vårhare er hun ikke - hun er født i 1941, men hun turnerer stadig over hele verden med sin kreolsk-portugisiske sang.

Omfanget af min uvidenhed gik først for alvor op for mig, da jeg fortalte min gode veninde og gamle klassekammerat Pia om Cesaria Evora. Det viste sig, at hun har alle hendes plader og har været vild med hende i årevis!

Hvis du også er nybegynder på området, kan jeg anbefale at downloade og låne på Bibliotekernes Netmusik.

Hvad er den sidste cd, du har købt?