tirsdag, oktober 23, 2007

De forbudte trin

Strictly BallroomHar du det også sådan, at én bestemt film har gjort et uudsletteligt indtryk på dig?

Strictly Ballroom gør det, hver gang jeg ser den, og det har jeg gjort temmelig mange gange, siden jeg så den første gang til premieren i 1992. Allerede fjorten dage efter måtte jeg ind og se den igen. Nu har jeg den stående i reolen, hvis jeg skulle få brug for et langvarigt smil, lydsporet har jeg også liggende, og plakaten med Paul Mercurio og Tara Morice hænger på væggen til at minde mig om det.

Scott er en ung, eminent danser, der insisterer på at danse på sin egen måde til den store konkurrence. Desværre har hans dansepartner lige droppet ham, og der er ingen, der har lyst til at være hans partner, for han er bare for meget. Det er ved at tage livet af hans mor, som ejer den danseskole, hvor han arbejder som lærer, og hun kæmper for at få ham til at danse ordentligt - strictly ballroom - så han kan vinde konkurrencen. Scotts far er en resigneret tøffelhelt, der ikke blander sig. Han er selv gammel dansestjerne og har travlt med at drømme sig tilbage til sin egen storhedstid - det gør han ved at danse med sig selv om natten, når ingen ser det.

I sidste øjeblik inden konkurrencen lykkes det Scott at finde en partner. Hun er elev på danseskolen, og i hans mors øjne er hun alt for ordinær og klodset til, at man kan tage hende alvorligt. Men vil hun alligevel få chancen, og kan hun nå at blive god nok? Vil det lykkes Scott at åbne andres øjne for hans uortodokse dansetrin? Vil hans mor få sin vilje? Vil hans far ende på en galeanstalt?

Der er både typer, man kan elske og hade i Strictly Ballroom. Stilen er konsekvent grotesk med vanvittige flashbacks, skuespillerne er suveræne, klipningen og rytmen har jeg aldrig set bedre, musikken er overdådig, og det hele går op i en højere enhed (undskyld klicheen, men jeg kan ikke finde et mere dækkende udtryk). Det er ikke bare en film om dans, det er også en Askepothistorie, en historie om to, der elsker hinanden, om kærlighed kontra opstyltethed, gennemsyret af humor - og syret i det hele taget.

Hvis du ikke har set den, så gør det!

Dagens spørgsmål: hvad er din yndlingsfilm?