tirsdag, september 04, 2007

Det ville glæde dig at høre ...

Jan Johansson: Jazz på SvenskaI mine mange års professionelle omgang med musik er jeg igen og igen stødt på Jan Johansson. Desværre ikke personligt, men gennem hans klaverspil. Alle kender det fra tv's madprogrammer, hvor han har akkompagneret jeg-ved-ikke-hvor-mange opskrifter, mens de har rullet over skærmen til sidst i udsendelsen.

Min personlige favorit er Visa Från Utanmyrra fra albummet Jazz på Svenska, der udkom første gang i 1963 og blev en kultklassiker. Nu er pladen overført til CD og til min pladereol. Der er kun to instrumenter - Jan Johanssons klaver og Georg Riedels akustiske bas - og arrangementerne er enkle, langsomme, hypnotiske, swingende. Der er noget muntert og samtidig sørgmodigt over melodierne, og det er så smukt, at det næsten får hjertet til at holde op med at slå.

Jan Johansson døde tragisk ved en bilulykke i 1968, kun 37 år gammel. Hvad kunne det ikke være blevet til?

September er som skabt til kammerjazz. Køb den. Hør den.