torsdag, september 06, 2007

En advarsel og en opfordring

Blogs er vanedannende

Jeg håber, Borgens forlag tilgiver, at jeg har fusket med forsiden på deres nye efterårskatalog, for det er venligt ment. Men jeg synes, man kan sige det samme om bøgers og blogs' vanedannende effekt.

Min egen blogvirksomhed har været sådan lidt on-and-off, siden jeg begyndte, måske fordi det ikke helt var min egen idé. Jeg blev puffet i gang af et velmenende medlem af husstanden, der selv var blevet hooked. Men der er jo så meget andet, man synes, at man skal, og det var først, da jeg begyndte at fordybe mig i andres blogs, at jeg så lyset. Jeg har stor glæde af at læse, hvad I andre skriver, og jeg elsker kommentarerne, som kan havne helt andre steder, end oplægget begyndte. Det er inspirerende, sjovt, god hjernegymnastik, og det giver mig indsigt i livet som landmand, lærer, sygeplejerske etc. - ideer til alt mellem himmel og jord, fra bøger til sommerferier. Samtidig er det en glimrende metode til at få styr på sine egne tanker og følelser.

Med tiden gør man sig jo nogle tanker om, hvad der virker bedst - eller gør man? Jeg gør i hvert fald. Jeg forsøger at skifte mellem forskellige emner, så der ikke kommer to af samme slags lige efter hinanden, selv om det ikke er altid, det lykkes. Og så er det blevet en vane altid at have papir, blyant og digitalkamera ved hånden, for man ved aldrig, hvornår der dukker stof til et indlæg op.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvorfor du skriver og læser blogs. Planlægger du dine indlæg? Hvad er dit trick til at holde gejsten oppe?