lørdag, august 04, 2007

Glæden ved at rydde op

Oprydning

Jeg har før lovprist regnvejret, og jeg har tordnet, at man skal bruge regnvejr til andet end huslige sysler, for eksempel til eftertanke eller til at lave ingenting. Det står jeg ved. Men når nu den danske monsun vælger at indfinde sig vedvarende i hele ens ferie, er der ikke noget forgjort ved en gang oprydning. En slags aktiv meditation.

Én gang om året får tøj- og andre bunker en ordentlig omgang her i refugiet. Alt sorteres, og en del havner i sorte sække, der deporteres til genbrugsstationen. Det giver forbløffende meget mere plads i ens bolig, både fysisk og mentalt.

Hvilket minder mig om en serie i tv for et par år siden, jeg husker ikke den nøjagtige titel - noget med at rydde op i sit liv. En karismatisk, feng shui-kyndig kvinde med et eksotisk navn gav hardcore rodehoveder en hjælpende hånd, så der var som blæst i deres hjem, når hun havde været der. Jeg er langt fra ortodoks fengshuist eller hvad det hedder, men jeg synes, det var ret underholdende.

Billedet herover er et 'efter'-billede af en bunke, som var betydelig mindre harmonisk, da jeg gik i krig med den, for at sige det mildt. Nej, mine bunker er stadig ikke snorlige, og det skal de heller ikke være. Jeg har sympati for stroppen i midten, der nægter at indordne sig. Der bliver heller aldrig som blæst, hvor jeg bor, det kan enhver der har besøgt mig bevidne. Alting med måde, hedder det vist - det gælder både kaos og orden.

Er der andre, der har værdifulde erfaringer med oprydning? Og er der andre kickstartere end regn til den slags aktiviteter? Uundværlige tips og tricks modtages med frydeskrig.