søndag, oktober 22, 2006

Vi unge på 50+

I kraft af sit job får Monsieur uopfordret tilsendt forskellige tryksager med en vis relevans til det, han beskæftiger sig med. Et af de mere uforklarlige frynsegoder er alle teenagepigers menighedsblad "Vi unge" – som han pludselig begyndte at få, efter at han fyldte 50. Galant videregiver han det hver måned til mig, der læser det med stor fornøjelse. Ud over, at det er en glimrende måde at holde sig orienteret om, hvad der sker i en verden, der ellers er lukket land, står der ind imellem noget, der rækker ud over teenageuniverset og langt ind i ens eget. For eksempel har jeg lige læst en glimrende artikel om at skrive dagbog:

  1. Du behøver ikke at skrive lige meget hver dag, men beslut dig til et fast tidspunkt, hvor du ved, at du ikke bliver forstyrret.


  2. Hvis du vil bruge din dagbog til selvudvikling, får du mere ud af det, hvis du også skriver om dine mål og forventninger og positive tanker.


  3. Undgå kun at jagte forklaringer på, hvorfor noget skete, men spørg hellere: "Hvad har jeg lært?", eller "Hvad vil jeg gøre mere af eller gøre anderledes?" eller "Hvad skal jeg lade være med at gøre?" og derefter "Hvad vil jeg gøre i stedet for?" og prøv så at se for dig, hvordan du vil handle næste gang.


  4. Husk også at skrive noget positivt om dig selv til slut hver gang.


  5. Når du er uvenner med nogen, så spørg dig selv: "Hvad vil jeg gerne respektere ham/hende for?", og "Hvis jeg nu får ret, kan jeg så også få succes?". "Vil jeg give slip i at få ret, for at jeg kan få succes?"

Til behagelig overvejelse, også for bloggere i alle aldre.